Suurin osa tapahtumistamme on siirtynyt verkkoon! Kokosimme tähän etätapaamisia helpottamaan ohjeet käyttämämme Zoom-alustan käyttöön.
Osallistuaksesi etätapahtumiin, tarvitset seuraavat välineet:
- Toimivan Internet-yhteyden
- Tietokoneen tai mobiililaitteen
- Mikrofonin ja halutessasi myös web-kameran
- Osallistuaksesi etätapahtumiimme, et tarvitse erillistä Zoomin sovellusta, vaan voit käyttää alustaa selaimesi kautta. Voit kuitenkin halutessasi ladata sovelluksen Zoomin sivuilta.
Kun liityt tapaamiseen:
- Tapahtumalinkki: Zoom-kokouksen järjestäjä lähettää osallistujille sähköpostilla osallistumislinkin, jonka kautta Zoom-kokoukseen pääsee klikkaamalla ”Join Zoom Meeting” kohtaa tai klikkaamalla suoraan kutsulinkkiä. Suurin osa tapahtumien osallistumislinkeistä löytyy kuitenkin suoraan tapahtuman sivuilta.
- Zoom-sovellus: Zoomin ollessa asennettuna puhelimelle tai tietokoneelle, linkkiä klikatessa avautuu nettisivu, joka kysyy osallistujalta luvan avata linkki Zoom-ohjelmassa. Hyväksy linkin avaaminen sovelluksessa.
- Zoom selaimen kautta: Selaimella liittyessä kun klikkaat annettua linkkiä, ohjaa tietokone oletusselaimesi avaaman uuden välilehden tai ikkunan. Tästä näkymästä pitää klikata kohtaa ”Join from your browser”, jonka jälkeen Zoom kysyy nimeäsi. Kirjoita nimesi kenttää, ja klikkaa ”Join”, jolloin pääset sisään Zoom-kokoukseen. Tähän on hyvä kirjoittaa oma nimi, jotta kokouksen vetäjät voivat seurata keitä paikalla on. Jos olet kirjautunut Zoom-tilillesi, näkyy tilille valitsemasi nimi automaattisesti.
- Kamera ja ääni: Liittyessä kokoukseen Zoom antaa mahdollisuuden avata kameran heti kokoukseen liittyessä ja valita äänilähteen. Halutessaan videon heti auki valitaan ”Join with video”, ja ilman videota valitaan ”Join without video”. Videon voi koska vaan avata ja sulkea kokouksen aikana.
- Äänivalinta liittyessä selaimella tai ohjelmalla: Valitse kohta ”Join with computer audio”. Ääni ei välttämättä kuulu heti, koska ohjelmalla kestää hetki äänilaitteiden yhdistyksessä.
- Äänivalinta liittyessä puhelimella: Valitse kohta ”Call using internet audio”.
Tapaamisen aikana:
- Mikrofoni ja kamera pois päältä: Tapaamisen aikana on hyvä, jos mikrofonit pidetään mykistettyinä ja kamerat pois päältä. Tämä vähentää taustamelua ja hälinää.
- Mikrofonin käyttö: Oman puheäänen mykistäminen ja päälle laitto tapahtuu Zoom-kokouksen aikana ikkunan vasemmassa alanurkassa olevasta ”Mute” ja ”Unmute” napeista. Mikrofoni-ikonin kohdalla oleva punainen poikkiviiva kertoo että mikrofoni on pois päältä, kun taas ilman viivaa oleva kuva (johon puhuessa ilmestyy vihreää väriä volyymin voimakkuuden perusteella) tarkoittaa että mikrofoni on päällä.
- Äänilaitteet: Jos olet liittänyt tietokoneeseesi eri äänilaitteita, esim. kuulokkeet, kaiuttimen tai ulkoisen äänikortin, voit valita laitteen klikkaamalla mikrofoni-ikonin oikealla puolella olevaa pientä nuolta, jossa ”Select a speaker” kohdasta voit valita mitä kautta ääni tulee sinulle, ja ”Select a microphone” kohdasta voit valita minkä laitteen kautta muut osallistujat kuulevat sinut.
- Kamera: Oman videon voi laittaa päälle tai pois mikrofoni-ikonin vieressä olevasta kameraikonista, joka toimii samalla logiikalla kuin mikrofonikin.
- Kysymykset ja puheenvuorot: Kysymyksiä voi esittää tapahtuman aikana ääneen sanomalla tai kirjoittamalla niitä Zoom-näkymän alapalkissa olevan chat-toiminnon kautta.
Tapaamisen jälkeen:
- Zoomista poistuminen: Kun tapaaminen on ohi, voit poistua Zoomista oikeassa alanurkassa olevan end-toiminnon kautta. Klikattuasi kuvaketta, varmistaa alusta vielä kerran, että olet poistumassa tapaamisesta. Voit myös odottaa, että vetäjä lopettaa tapaamisen kaikille yhteisesti.
- Poistuitko vahingossa? Mikäli poistut vahingossa tapaamisesta ennen sen lopetusta, voit palata tapaamiseen normaalisti edeltä löytyvien askeleiden kautta.
Yksityiskohtaisempia ohjeita löytyy esimerkiksi Zoomin tukikanavan kautta.