Filosofinen keskustelu taideteoksen inspiroimana
Tavoitteet
- Oppia ilmaisemaan ajatuksiamme ja kuuntelemaan muita.
- Huomata, miten erilaisia asioita voimme löytää samasta kuvasta ja miten erilaisia ajatuksia ja tunteita se herättää.
- Harjoitella perustelemaan näkemyksiä ja tarkastelemaan asioita eri näkökulmista.
Tarvikkeet: kyniä, A4-paperia
Kokonaiskesto: 1,5 tuntia (minimi 45 min)
Valmistelu
Valitaan maalaus, valokuva tai muu kuva. Kuvan voi valita ohjaaja tai joku osallistujista. Myös osallistujien itse tekemiään kuvia voi käyttää heidän luvallaan. Virikkeenä voi toimia myös musiikkikappale, tarina, runo tai muu taideteos. Dialogitaitajien kuvapankissa on taidekuvia ja niihin liittyviä filosofisia kysymyksiä, joita voi myös hyödyntää. Muita kuvagallerioita: Wikimedia Commons, Finnasta, Kansallisgalleria, Googlearts, Pixabay, Unsplash.
Lämmittely
Tutkitaan teosta eri aistien kautta. Pienten lasten kanssa vastaukset voidaan käydä jutellen läpi, vanhempien lasten kanssa voi antaa jokaisen tutkia kuvaa itsekseen.
- Mitä värejä näet?
- Mitä muotoja löydät?
- Mitä tuoksuja tai hajuja kuvassa voisi olla?
- Mitä ääniä kuvassa voisi kuulua?
- Mitä asentoja tai liikettä löydät? Kokeile kehollasi!
- Mitä kuvassa tapahtuu?
- Minkälainen tunnelma kuvasta välittyy?
Teemasanat
Osallistujat kirjaavat yksittäisinä sanoina paperille teemoja ja
tunteita, joita teos heissä herättää. Ikäryhmästä riippuen pyritään
etsimään ennen kaikkea abstrakteja teemoja, joita ei voi koskettaa
käsin. Näitä voivat olla esimerkiksi aika, elämä, kuolema, rakkaus,
suru, vapaus, kauneus, rumuus, oikea ja väärä. Istutaan ringissä.
Jokainen sanoo ääneen ne sanat omasta paperistaan, jotka haluaa jakaa
muille.
Kysymysten muodostaminen
Vaihtoehto 1. Osallistujat keksivät kysymyksiä
Jaetaan osallistujille A4-arkkeja. Kirjoitetaan paperille kysymyksiä (yksi kysymys/paperi) teoksen herättämistä teemoista hyödyntäen kirjoittamianne sanoja. Kysymyksiä voidaan muodostaa yksin tai parin kanssa. Asetetaan kysymykset ringin keskelle. Ohjaaja lukee kaikki kysymykset ääneen. Jaetaan osallistujille äänestyslipuke (esim. pieni esine, karkki, pelimerkki tms.). Äänestyslipuke asetetaan sen kysymyksen päälle, josta osallistuja haluaisi keskustella. Eniten ääniä saanut kysymys valitaan aiheeksi.
Vaihtoehto 2. Ohjaaja keksii kysymyksiä
Jos osallistujien on vaikea tuottaa kysymyksiä tai jos ohjaaja halua
ohjata keskustelua tiettyyn teemaan, ohjaaja voi laatia kysymyksiä
lapuille. Kysymykset laitetaan hattuun/astiaan. Osallistujat saavat
vuorotellen vetää kysymyksen hatusta/astiasta.
Keskustelu
Kysymyksen keksinyt osallistuja voi kertoa hieman lisää kysymyksestään (vaihtoehto 1) TAI lapun nostanut henkilö lukee kysymyksen ääneen (vaihtoehto 2). Keskustellaan aiheesta.
Ohjaajan tehtävänä on luoda turvallinen ja kannustava ilmapiiri, joka innostaa tutkimaan. Osallistujille kannattaa korostaa, että voi esittää myös ajatuksia, joita ei itse kannata ja että omaa näkemystä voi vaihtaa. Keskustelun tukemiseksi ohjaaja voi käyttää ilmaisuja, kuten:
- “Mikä kuvassa voisi liittyä tähän asiaan?”
- “Voiko kuvasta löytää jotain, joka saa ajattelemaan eri tavalla?”
- ”Helena sanoi, että [kommentti Helenalta]”
- ”Mitä joku, joka ajattelisi tästä asiasta eri tavalla kuin Helena saattaisi sanoa?”
Työskentelyn päättäminen
Keskustelun päätteeksi pidetään loppukierros, jolloin jokainen
osallistuja saa vuorollaan vielä kertoa näkemyksensä tai kertoa mitä
ajatuksia ja tunteita keskustelu on hänessä herättänyt. Halutessaan
osallistuja voi jättää oman vuoronsa väliin.
#yhteisymmärrysteko
- Ehdotus 1: ottakaa valokuvia kysymyksistänne ja liittäkää niihin lyhyt kuvaus kokemuksistanne ja ajatuksistanne käymäänne dialogiin liittyen.
- Ehdotus 2: tehkää oma taideteos keskustelunne pohjalta.
Lue ohjeet #yhteisymmärrysteko -kampanjaan osallistumiseksi TÄÄLTÄ.
Lähteet:
- Huhtanen, A. (2018) Vedetään hatusta -kysymykset. Teoksessa Opas ajatteluun – Filosofiaa lasten kanssa. Kehittämiskeskus Opinkirjo.
- Ikonen, E. (toim) (2017) Lue kuvaa. Monilukutaitoa kaikilla aisteilla. Agricola-opintokeskuksen julkaisuja 1, ISSN 2189-3986 (verkkojulkaisu)
- Liikala, E. (2018) Taidelähtöinen filosofointi. Teoksessa Opas ajatteluun – Filosofiaa lasten kanssa. Kehittämiskeskus Opinkirjo.